Sjekkliste for hva et bryllupslokale bør inneholde
Dere har nå muligens oversikt over antall gjester dere ønsker skal være en del av den store dagen, og derav antall plasser. I tillegg har dere sikkert gjort dere opp en formening om hvilken stil dere ønsker at lokalet skal ha. Heldigvis finnes det utallige vakre og magiske selskapslokaler å velge i, men det gjør det kanskje også litt vanskelig å velge nettopp deres lokale. Ønsker dere en herskapelig villa, intimitet i mammas hage, en vakker strand eller slette, eller kanskje på hytta?
En viktig ting å huske på er at lokalene kan dekoreres og skapes om etter deres ønske, så Ikke føl dere begrenset av utgangspunktet.
Første tanker rundt lokalene
Har dere diskutert drømmesteder og -lokaler tidligere? Det er viktig å diskutere hva dere liker og mener representerer dere to best mulig. Ønsker dere en formell eller mer uformell stil? Vil dere kjøre et tradisjonsrikt bryllup eller ha en mer utradisjonell feiring? Ønsker dere muligheten til å disponere en hage og/eller et uteområde? Kanskje dere vil være nær sjø eller skog? Er det viktig at dere har utsikt? Hvor ønsker dere å ta bryllupsbildene?
Etter å ha laget en liste over hva som er viktig for dere kan dere sortere og prioritere for så å søke dere frem til lokalene som stemmer best overens med kriteriene.
Tidsbruk og egen kapasitet
Videre er det lurt å tenke på hvor mye arbeid og tid dere selv ønsker, og har mulighet til, å legge i lokalene. Noen vil nærmest bygge et lokale fra grunnen, mens andre foretrekker mulighet for en pakkeløsning. De fleste havner midt imellom dette og synes bryllupsplanleggingen er en del av reisen.
Hør med de som leier ut lokalene dere er interessert i, om hvor mye de kan bidra med. Som regel vil det være en person som er ansvarlig for å hjelpe dere til å utnytte lokalene slik at dere får mest mulig ut av dem.
Noen lokaler dekker kun grunnleggende behov og har kanskje et kjøkken dere kan låne, mens andre spesialiserer seg på selskap og har alt dere trenger.
Ønsker dere tips eller hjelp til bryllupsplanleggingen, og budsjettet tillater det, kan det også være en idé å kontakte en bryllupsplanlegger.
Det er opp til dere hvordan dere ønsker å løse dette, og når det er avklart blir valg av lokale som gjenspeiler dette enklere.
Les også: Budsjettbryllup – smart budsjett til bryllup
Mest mulig på ett sted
For de aller fleste vil det lønne seg å velge et lokale som tilbyr mest mulig på ett sted. Et lokale som tillater, og egner seg til, å ha alt fra vielsen, mottagelse, middag og fest vil spare tid og bidra til bedre flyt i dagen ved å fjerne behov for logistikk og transport mellom forskjellige lokaler. Både dere og gjestene deres vil kunne senke skuldrene og nyte hvert sekund.
Finn også ut hvordan gjester som kommer langveis fra kan overnatte. Reserver gjerne noen rom til gjester tidlig for å sikre tilgjengelighet og gode priser.
Lokalets logistikk
Det er også greit å vie litt tid for å tenke på hvordan lokalet funker til bryllupsfeiringen og om romfordelingen og logistikken rundt lokalet egner seg til nettopp deres opplegg. Spør de som leier ut om hvor og hvordan middagen serveres. Dersom dere skal ha en tapasbuffet, hvor og hvordan settes denne opp? Hvor pleier kakekuttingen å foregå? Er det plass til dansegulv? Er det et barområde? Har dere lokale alene eller er det andre som leier samtidig? Jo mer dere oppklarer i forkant jo bedre for å unngå misforståelser og skuffelser underveis.
Medbrakt alkohol?
Noe mange glemmer å spørre om og kanskje tar for gitt gjelder alkohol og skjenkebevilling i forbindelse med selskapslokaler. Finn ut om man kan man ta med medbrakt og stå for dette selv, eller må dette kjøpes på stedet? Har lokalet skjenkebevilling eller er dette noe dere må ordne selv? For mange er det viktig å kunne ta med egen alkohol da dette ofte er en betydelig utgiftspost.
Noen ganger er det kun følelsen som avgjør hva som er rett for dere. Kom gjerne til oss på en uforpliktende befaring så kan vi svare på alle eventuelle spørsmål dere måtte ha.